Zgodnie z Ustawą z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw ustawodawca wprowadził obowiązek weryfikowania kont bankowych kontrahentów przy realizowanych płatnościach oraz obowiązek przechowywania danych potwierdzających tę weryfikację. Weryfikacji należy dokonać w Wykazie podatników VAT, tzw. Białej Liście, czyli publicznym rejestrze prowadzonym przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), który zawiera informacje o przedsiębiorcach zarejestrowanych, wykreślonych lub przywróconych do rejestru VAT. Rozwiązanie XELTO pozwala na sprawdzenie statusu podatnika w Wykazie Podatników VAT z poziomu karty dostawcy (Vendor) w systemie Netsuite, na podstawie wprowadzonego numeru NIP dostawcy, a także zweryfikowanie czy zapisane rachunki bankowe dostawcy widnieją w rejestrze, za pomocą jednego przycisku Biała Lista.
Dzięki rozwiązaniu XELTO proces weryfikacji kontrahentów w Wykazie Podatników VAT staje się szybki, wygodny i zgodny z obowiązującymi przepisami, minimalizując ryzyko błędów oraz konsekwencji podatkowych związanych z realizacją płatności na niezweryfikowane rachunki bankowe.
Podstawę prawną prowadzenia Białej listy stanowi Art. 96b. Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. To właśnie ten przepis określa, jakie dane powinny znaleźć się na liście oraz w jakim celu jest ona prowadzona. Ustawa z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług wprowadziła natomiast pewne modyfikacje dotyczące Białej listy, które doprecyzowały jej funkcjonowanie.